על הצלחה ודעות קדומות
סטריאוטיפים אינם דבר שלילי. הסטריאוטיפים עוזרים לנו לקטלג את העולם במגירות, מה שמקל על פעילות המוח בשגרה ועוזר לנו להתמצא בעולמנו המאתגר והמורכב.
מאת: גלית תגורי משה, מנכ"ל פילת התמרה
נניח שנבחרתם לראיין ביחד עם עמית מקצועי מועמדים למשרה עבור ארגונכם. אתם זקוקים רק לעובד יחיד ומחוץ לחדר ממתינים חמישה מרואיינים כדי להרשימכם בכישוריהם.
בזה אחר זה נכנסים ויוצאים – טל, בלונדית טמירה, בשנות ה-20 המאוחרות לחייה, בחליפת עסקים אלגנטית ומיני צמוד.
אחריה מגיע שלמה, צעיר אתיופי נמרץ שמציע את יכולותיו, לאחר מכן מגיע אמיר, בשנות ה-40 המאוחרות, כרסו הולכת לפניו ובעל עבר עשיר בתחום, הבא בתור הוא איהאב – צעיר ערבי סימפטי ומשכיל בג'ינס וחולצת פולו ואחרונה מגיעה אתי, בראשית הריונה, נראית אינטליגנטית אך הופעתה מוזנחת.
הרושם הראשוני, כפי שכבר שמעתם, נקבע בשניות הראשונות של הראיון. עליכם ועל עמיתכם משפיעים גורמים שונים בדרך להחלטה מיהו המועמד, אך חשוב לשים לב לתחום אחד שתמיד ישפיע על החלטותינו, לא משנה כמה ננסה להתעלם ממנו – סטריאוטיפים ודעות קדומות.
הסטריאוטיפים כשלעצמם אינם דבר שלילי. סטריאוטיפים עוזרים לנו לקטלג את העולם במגירות, מה שמקל על פעילות המוח בשגרה ועוזר לנו להתמצא בעולמנו המאתגר והמורכב.
חז"ל אמרו משפט חכם – "הפכפך הוא חודש אדר, פעם שמש ופעם מטר". כלומר, אדר יכול להשתנות ולא תמיד הוא עקבי. כך גם סטריאוטיפים – פעם הסטריאוטיפ מוכיח עצמו כנכון ופעם הוא גורם עוול ומטעה. חשוב להיות ערניים להשפעתם של סטריאוטיפים על חיינו בכלל וגם על עיצוב הקריירה שלנו.
מחקרים רבים שנערכו על סטריאוטיפים מראים שלא רק שאנו מתנהגים אחרת כלפי אנשים שיש לנו לגביהם סטריאוטיפ מסוים, אלא שגם האנשים אליהם מתייחס הסטריאוטיפ, נוטים להתאים עצמם לסטריאוטיפ שנוגע אליהם. כך לדוגמא, הקריינית הערבייה ישראלית לוסי אהריש, ביקשה בשנינות מעיתונאי שראיין אותה "שלא ישאל אותה על החומוס הכי טוב בשכונה"…
לא תמיד אנחנו מודעים
הקריירה שלנו מושפעת מסטריאוטיפים שונים המקיפים אותנו ולרובם אף איננו מודעים. הסטריאוטיפים גורמים לנו להתאים את עצמנו גם לציפיות הזולת מאיתנו וכשאנו אכן מצפים שמשהו יהיה טוב, יש לכך נטייה להתרחש, ולהבדיל, כאשר אנו מצפים ממישהו לעורר בעיות או להיות לא טוב, לרוב גם זה מוכיח את עצמו. כך, סגנון ניהול אשר בוחר לפרגן לעובד ולחזק את החוזקות, יוכל להוציא מהעובד יכולות נפלאות. להבדיל, סגנון פוגעני אשר מדגיש רק את החולשות והמגרעות, בהכרח יפגע לאורך זמן באפקטיביות העובד.
הציפיות שיש לנו מנווטות את זווית הראייה שלנו ומביאות אותנו לתרגם סיטואציות לפי המשקפיים שאנו שמים ולפי הצד שבו בחרנו.
מודל אפרת מציג ארבעה נתונים בנושא הסתכלות שלנו על אירועים –
א- ארוע
פ- פרוש
ר- רגש
ת- תגובה
האירוע הוא הנתון שקרה, התרחשות שהתקיימה. עליו מתווספת הפרשנות שלנו, הניתוח שלנו למציאות. בעקבות הפרשנות צץ הרגש – דאגה, שמחה, פחד, גאווה וכו' והרגש מניע לתגובה.
באם אנו רוצים ליצור שינוי, עלינו להבין שהאירוע הוא נתון קשיח, אך את הפרשנות ניתן לחקור, לערער ולבדוק מדוע אנו מנתחים דווקא לפי פרשנות אחת ולא אחרת.
כך, לדוגמה, במשחק ספורט בו אנו אוהדים קבוצה אחת ושונאים את האחרת, בהכרח אנו ננתח אירועים "אובייקטיביים" לכאורה, במשקפיים אוהדות. הפרשנות מוטה לפי הרצון להיות לטובת הקבוצה אותה אנו אוהדים וגם הרגש המתעורר והתגובה יהיו מושפעים מכך.
להבדיל, אוהדי הקבוצה המתחרה, ינתחו ניתוח "אובייקטיבי", הפוך לחלוטין, את האירוע לפי הנתונים המתאימים למציאות שלהם.
התאמת המציאות
העניין הוא, שלכאורה, שני הצדדים צודקים והאמת בכל זאת, בסופו של יום, תהיה רק לזכותו של צד אחד. כך גם במקום עבודה חשוב לשים לב על השפעתן של הציפיות שלנו על החשיבה שלנו ועל תפיסת המציאות שלנו. תהליכים מוטים לכיוון אחד, אהדת יתר לכיוון מחשבה אחד על פני משנהו, יכולים להוביל ליצירת תפיסת מציאות שיכולה להיראות לצד אחד כאמת "נצחית" ולשני כקנוניה גסה.
גם סטיב ג'ובס, ממייסדי אפל, נהג "להתאים את המציאות" פעמים רבות לחזונו. כאשר המציאות לא התאימה, הוא מצא דרכים לשנותה…
גם במתחריו הוא נהג לעיתים בנחרצות יתר וכינה אותם בשמות גנאי וכמעתיקי טכנולוגיה של אחרים, בשעה שפעמים רבות הוא נהג כמוהם, רק לא שם לב לכך… התנהלות זו הובילה אותו למשפטים שונים וממושכים ואף לסיכונים במישור העסקי שמחלקם הוא יצא ללא פגע ועל אחרים שילם כספים רבים.
הדעות הקדומות של כולנו יושבות הרבה על תת מודע, אך חשוב להבין שכמה שנפתח מודעות לדעות שונות וסטריאוטיפים נפוצים והשפעתם על דעתנו, נוכל לראות את המציאות במשקפיים אובייקטיביות יותר, נוכל לתקשר טוב יותר עם הצד השני ולהגיע להבנות שמקדמות במקום לתקיעויות.
מיומנויות תקשורת בינאישית הן מנוע חשוב מאד בדרך להצלחה, וכשנלמד להבין שהרבה מיכולות התקשורת שלנו מבוסס על דעות שעיצבנו בחיים והפרשנות שאנו מפיקים מהן – חלקן מאוששות וחלקן מוטעות לחלוטין, נוכל לעשות עוד צעד קטן בדרך לגישור על פערים שנראים כקיימים, אך פעמים רבות הם פשוט תפיסת המציאות הלא נכונה שלנו.
טיפים לניהול מוצלח של קריירה
מתי בפעם האחרונה חשבתם לנהל את הקריירה שלכם.ן?
רבים מאיתנו חיים את עולם העבודה היומיומי מבלי לעצור, להשתהות ולחשוב על אופי הקריירה שהם רוצים ועל הדרך לדייק ולמקסם אותה.
מאת: גלית תגורי משה, מנכ"ל פילת התמרה
אספנו עבורכם.ן טיפים לניהול מוצלח של קריירה
1. בחרו את התחום בו תנהלו את הקריירה: – אל תתעלמו מהרצונות שלכם. השיקול העיקרי צריך להיות התשוקה שלכם ולא לחץ סביבתי או שאיפות מצד המשפחה. השקעת משאבים רבים בכיוון שגוי, יכולה לגרום לסבל ולרצון בשינוי. אם תוותרו עכשיו ועוד 10 שנים תחזרו לשאיפה המקורית שלכם – סתם פספסתם 10 שנים.
2. השקיעו ביכולות המקצועיות שלכם: כדי להיתפס כמקצוענים אתם צריכים להיות כאלו. כדי להישאר כאלו – צריך להמשיך ללמוד כל הזמן. ואגב, לא רק השכלה פורמאלית תורמת להתמקצעות. ניתן ללמוד גם מאנשים שעובדים אתכם (תתבוננו, תקשיבו ותשאלו שאלות) תפקיד חדש יכול להנחיל מיומנויות חדשות ובוס מוצלח יכול להיות כמו מאמן טוב.
3. הישארו בתפקיד כל זמן שהתפקיד "עובד" בשבילכם: הגדירו לעצמכם מהו פרק הזמן שלאחריו הדברים צריכים להשתפר מבחינתכם וכיצד הם צריכים להשתפר. אם הזמן חולף והבעיות לא – חפשו שינוי במקום אחר. אם אתם נהנים, מתעניינים, מתוגמלים, לומדים ושאר פעלים בעלי קונוטציות חיוביות – סימן שאתם עדיין במקום הנכון. אם אתם מתוסכלים ומשועממים – זה הזמן להמשיך הלאה.
4. סמנו לעצמכם מטרות: כל אחד מאיתנו צריך לדעת לא רק מה התפקיד הבא שלו, אלא גם את זה שאחריו (וזה שאחריו). לאחר מכן יש לבדוק אם התפקיד הבא הזה נמצא בתוך הארגון או מחוצה לו, בתחום שלכם או בתחום קרוב. אם הוא בתחום אחר, גם שם, מן הסתם, יש מסלול ואותו צריך לסמן כדי לדעת לאן הולכים ולוודא שתגיעו למקום הנכון. אחרי שסימנתם לכם נקודת שאיפה מרוחקת – העיניים שלכם צריכות להיות מכוונות לשם.
5. צרו קשרים:כל מפגש הוא הזדמנות ליצירת קשר, שעשוי לזמן הזדמנויות בשלב מאוחר יותר. זכרו: קשרים יכולים להשיג לכם את התפקיד הבא שלכם. חלק מהאנשים יקראו לזה "מזל" (וזה אכן מזל להכיר את מי שיש לו בדיוק מה להציע לכם) חלק מהאנשים יקראו לזה פרוטקציה. אנחנו קוראים לזה Networking.
קורס עולם השכר – הסכמים ותנאי שכר ברשויות ותאגידים עירוניים
פתיחה 5.12.22
פילת התמרה מתמחה בפיתוח ההון האנושי בארגונים, רשויות ותאגידי ציבור.
מצורפת הצעה לקורס חשוב אשר מקנה ידע הן ברמה האישית והן ברמה המקצועית ארגונית.
נשמח לראותכם.ן עימנו !
- היו עם האצבע על הדופק בשוק התעסוקה (בתחום שלכם):זה די קל/ אז למה לא בעצם? למה שלא תמשיכו לבדוק אם יש משרות פנויות שמתאימות לכם, אם אתם יכולים לשפר את התנאים שלכם, ולהתקדם מבחינה מקצועית? וגם אם לא, לפחות תישארו מעודכנים. ידע הוא כח. והכוונה, אגב, היא גם למה שקורה בארגון שלכם.
- חשבו על עצמכם כמותג ופעלו לשיווק עצמי: אל תשבו על המדף ותחכו שיבחינו בכם. בעולם התחרותי של היום, השיווק העצמי הוא עניין של הישרדות. בין אם המטרה שלכם היא תפקיד חדש, קידום לתפקיד ניהולי או העלאה בשכר, אתם צריכים לוודא שיבחינו בכם, יכירו אתכם, יעריכו את יכולותיכם ולא פחות חשוב – יזכרו אתכם. ניהלתם פרויקט מיוחד? פתרתם בעיה מורכבת? השקתם מוצר מצליח? לקיחת קרדיט על עבודה שביצעתם אינה שחצנות, אלא צורך קיומי בעולם העבודה של היום.
- Have A Dream חלום לא חייב להיות גדול ובומבסטי (כמו שלום עולמי) כדי לעמוד בקריטריונים של חלום. אפשר לחלום גם בקטן: עכשיו חפשו את הדרך להגשים את החלום. נכשלתם? זה חלק משכר הלימוד. על השגיאה הזאת כבר לא תחזרו, אבל חשוב להמשיך ולנסות. אחרי הכל זה החלום שלכם!
נצלו הזדמנויות: כולם נתקלים בהזדמנויות, חלק מנצלים אותן וחלק מוותרים עליהן באופן סדרתי. האירוע העסקי שלא הלכת אליו כי לא היה לך כוח? הזדמנות מפוספסת. האיש שישב לידך בטיסה ולא הצגת את עצמך בפניו? הזדמנות מפוספסת. עלית עם המנכ"ל במעלית וכל מה שאמרת זה בוקר טוב? הבנתם את הרעיון. העיקר לא לבכות אחר כך על ההחמצה הגדולה.
- הרגישו שאתם אלו שמנהלים את הקריירה שלכם: אל תתנו לקריירה שלכם להתנהל מעצמה (או על ידי כח עליון) ותקוו לטוב. זכרו: ניהול קריירה מתחיל בבחירה. חשוב לבחור את הכיוון שמתאים לכם ואת מה שאתם רוצים באמת. בחירה טובה נעשית כשכל האופציות עומדות לפניכם במקום אחד ומרוכז. לפני שאתם בוחרים נסו לחשוב האם הכיוון הזה מוביל אתכם לחיים מספקים מבחינה תעסוקתית. שננו את משפטו של קונפוציוס: "בחר עבודה אשר תאהב ולא תצטרך לעבוד יום אחד בחייך".