תוכניות הנדל"ן: בועה או פצצה מתקתקת? - איגוד התאגידים העירוניים

תוכניות הנדל"ן: בועה או פצצה מתקתקת?

בפאנל שהתקיים בצהריים במסגרת ועידת איגוד התאגידים העירוניים, בהנחיית עופר פטרסבורג, פרשן וכתב נדל"ן בידיעות אחרונות השתתפו עדיאל שמרון, מנכ"ל הרשות למקרקעי ישראל, עו"ד כרמית יולס, ראש אשכול נדל"ן במשרד המשפטים, חיים אביטן, ראש הרשות להתחדשות עירונית, רחמים מלול, ראש עיריית רחובות, רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים והרב אברהם מנלה, מנכ"ל חברת קדישא ת"א, ויו"ר חברת אחוזת החוף תל אביב.
המשתתפים בפאנל שהיה לעיתים סוער בחנו את תחום הנדל"ן ותוכניות הממשלה השונות:

כרמית יולס: "בשנה האחרונה אנחנו עובדים מאד קשה כדי להציע שורה של תיקונים בהתחדשות עירונית. בסופו של דבר חייבים ללכת למקום שמגביר את ההליכים הללו בצורה אינטנסיבית. המטרה שלנו היא מצב בו כל הצדדים יוצאים נשכרים".

עדיאל שמרון: "יש עתיד למחיר למשתכן. שיווקנו 40 אלף קרקעות בשנה. שמנו את בעיית ההיצע מאחורינו והיא כבר לא הבעיה המרכזית. אנו פועלים בשיתוף פעולה מלא עם משרד הבינוי והשיכון ותכניות מתקדמות בקצב משביע רצון".

חיים אביטן: "הוותמ"ל אישרה 65,000 יחידות דיור וזה לא עניין של מה בכך. זה בנוסף למחיר למשתכן. אנו מפעילים 25 מנהלות של התחדשות עירונית ב-25 רשויות. בשנתיים האחרונות מימנו בלמעלה מ-100,000 ₪ תכנון של תכניות התחדשות עירונית – הפרויקטים יוצאים לדרך. אנו עם הלב והראש לקידום הפריפריה!"

רחמים מלול: "אל תוותרו על יחידות דיור. אנו רוצים איזון בין ארנונה מניבה לארנונה שאינה מניבה. יד שמאל במשרד הפנים אינה יודעת מה רוצה יד ימין במשרד הבינוי והשיכון. בערי המרכז, באזורי הביקוש הייתה הגירה חיובית ולכן הפניית עיקר המשאבים לפריפריה היא טעות. אני מתעקש שלא לחתום על הסכם גג".

רן קוניק: "הבעיה היא בשיטה. כל נושא המשילות הולך לשנים מאד קשות. סוף סוף התחילו להבין בעיסוק בהתחדשות עירונית אבל מחיר למשתכן הפך למחיר למזדקן, התמ"א לא רלוונטית כבר. גנץ אמר שיחזיר את התמ"א? חבל שהוא מתבטא בנושא שאין לו מושג בו. כל הערים בפריפריה מקבלות תקציבים גבוהים יותר מאשר גבעתיים".

הרב אברהם מנלה:"מחוסר תכנון וחשיבה קדימה לא תכננו בתי עלמין ויש בעיה קשה. לכן, אנו מצופפים את הקבורה בעלויות גבוהות. במרחב הכפרי קיים בזבוז שטחים גדול על קבורה".

דילוג לתוכן