על ועדות, הבטחות וסמכויות – האם הוועדה לביזור סמכויות תשנה את יחסי הגומלין בין משרדי הממשלה ובין הרשויות המקומיות?
פאנל בהשתתפותם של: מר כפיר מצוינים, מנהל צוות שלטון מקומי באגף פנים ופיתוח במשרד ראש הממשלה; מר רם סידיס, מנכ"ל החברה למשק וכלכלה; מר תומר ביטון, מנהל מינהל השלטון המקומי במשרד הפנים; גב' אדית בר, מנהלת מינהל הפיתוח במשרד הפנים; מר אמיר כוכבי, ראש עיריית הוד השרון; מר אריה ברדוגו, יו"ר איגוד הגזברים וגזבר עיריית בית שמש.
אמיר כוכבי התייחס לסמכויות שלו כראש עיר – הביע עניין בעוד סמכויות בתחום החינוך.
כוכבי: יש בירוקרטיות ופגישות מרובות עם משרדי הממשלה. אין סיבה לכך, הרגולטור צריך להיות רגולטור ולא לנהל בפועל את הרשויות. כל המשרדים עם נגיעה לרשויות המקומיות טועות ועושות כך.
אנחנו רואים את מעמד ראשי הרשויות נשחק.
כפיר מצוינים התייחס ואמר בנושא סוגיות של חינוך כי מובילים מהלך משמעותי לגמישות פדגוגית במסגרת עבודת הועדה.
הדברים האלה מתבצעים בצורה מעמיקה והתייעצות עם ראשי רשויות מקומיות. אנחנו מאמינים שזה המפתח להצלחת המהלך.
אדית הוסיפה ואמרה כי חובת ההוכחה לביצועים היא עלינו.
מה ששונה בהחלטה על ביזור סמכויות – פעם ראשונה משרדים לא ניסו לפטור עצמם מההחלטה.
השנה מנסים לחדש על ידי שיתופי פעולה של פקידים עם הצוות של ראשי הרשויות יומם וליל בעבודה משותפת.
בנוסף, מציינת כי יש להם שרת פנים שנותנת יעדים להצלחה. יש רה"מ שרוצה להגיע לדיון בתאריך מסוים ולהבין מה רוצים לבזר בסמכויות לרשויות.
סידיס בהתייחסות להצטרפות לאשכולות:
הבעיה היא שורשית ואנחנו חיים בפקודת העיריות, עוד מהמנדט הבריטי.
הכיוון נכון ומשרד הפנים אכן מנסה לעשות צעדים חדשים ומגוונים.
גם האשכולות אינו הפתרון הנכון. אם רוצים לבזר את הסמכויות – תתנו לרשויות לנהל את זה. אל תקימו עוד גוף שיהיה צריך להחזיק אותו.
בנושא האשכולות מתייחס תומר ביטון – כל רשות כל אשכול צריכה לשקול האם כדאי לה לפעול באמצעות האשכול ולכל רשות שיקול דעת משלה האם הפעולה באמצעות האשכול מביאה לה יתרון והאם זה כדאי לה.
טוב שיש תחרות והחברה למשק וכלכלה יכולה להתחרות באופן ברור ובצורה טובה מבלי שהאשכולות מפריעים לה והיא להם.
אריה ברדוגו: איפה שיש יתרון כלכלי לרשות – לשם צריך ללכת. בין אם זה אשכול או לא. כל דבר צריך להיבחן לגופו.
היום רשויות לעומת העבר הרבה יותר מקצועיות ומפותחות ומקדמות.
כמו כן, הוסיף כי רשות לא נמדדת רק באמידות הפיננסית שלה. יש הרבה רשויות חלשות סוציו-אקונומית אבל הן חזקות. גם לאנשים בהן צריך לבזר סמכויות. לא מדובר על הרשויות הגדולות שיש להן משאבים רבים.
תומר ביטון מחזק את דברי ברדוגו ומוסיף כי מדד הביזור לא צריך להתייחס רק למדד הפיננסי אלא לכללים לאופן הניהול על ידי הרשות גם על ידי הפיננסי, בדגש על אופן הניהול. לא על פי אמידות פיננסית.
יהיו פרמטרים גם של מדד ניהול תקין של רשות.
כפיר מצוינים מתייחס על עניין משרדים שרוצים לבזר רק איפה שנוח להם – מציין כי זה תהליך של למידה עקב קיצורי הבירוקרטיה.
נתנו להם הנחייה מפורשת, שתהיה רק הסכמה בין משרדי הממשלה לרשויות המקומיות. לא רוצים לבזר דברים שהרשות המקומית לא רוצה על עצמה.